از زمانیکه انسان پرواز با هواپیماهای ملخی و جت را آغاز کرد ، مسئله سروصدای
ناشی از هواپیماها برای همسایگان فرودگاهها به طور جدی مطرح شد و در این میان
تشکلهایی برای مبارزه با سروصدا، برعلیه فرودگاهها بوجود آمد . هر روزه
شکایات فراوانی به مدیران فرودگاهها می رسید و مردم خواستار بسته شدن
فرودگاههای می شدند . این مسئله با ظهور هواپیماهای جت ابعاد وسیع تری گرفت و
در فرودگاههای آمریکا به یک معضل تبدیل شد . ابعاد این اعتراضات را حتی می
توان در کتابهای داستان نیز مشاهده کرد.( یک نمونه از این داستانها که قابل دسترس است کتاب AIRPORT
نوشته ARTHUR HAILY می باشد . که خواندن آن به تمام دانشجویان توصیه می شود .)
صدای هواپیما ناشی از چیست؟
صدا هنگامی تولید می شود که فشار بطور ناگهانی تغییر کند . به طور ذاتی این
شرایط در اطراف موتورها به علت تغییر در فشار و دما وجود دارد . بدنه هواپیما نیز
صدا تولید می کند مخصوصا در جاهائیکه جهت جریان هوا تغییر کند (مانند سطوح
کنترل ، ورودی موتور و قطعاتی که نیروی برای زیادی تولید می کنند . ( و یا یک
برآمدگی در مسیر جریان قرار گیرد ( مانند : ارابه فرود ، ترمز هوایی و براگیر و
همچنین در لبه سطوحی که پیوسته نباشند ( مانند : اطراف شیشه جلو ( WIND
SCREEN) ، و لبه های فلاپها وقتی در حالت کشیده قرار دارند و در دریچه های
دسترسی که بد نصب شده اند . ) به طور کلی صدای تولیدی بوسیله بدنه وقتی
موتورها در حالت FULL THROTTLE یا نزدیک آن هستند ، قابل ملاحظه
نیست و زمانی این موضوع اهمیت پیدا می کند که دسته گاز عقب باشد و هواپیما در
حالت تقرب و نزدیک فرود باشد .
با توجه به مطالب بالا ملاحظه می شود منابع تولید سروصدای هواپیما می تواند
آیرودینامیکی و یا مکانیکی باشد .
منابع مکانیکی تولید سروصدا شامل پمپها ، یاتاقانها ، موتورهای الکتریکی و
سیستمهای هیدرولیکی و نیوماتیکی می باشند . صدای ناشی از چرخ دنده نیز در
موتورهای توربوفن ، توربوپراپ و موتورهای پیستونی چرخ دنده دار نیز حائز
اهمیت است .
صدای آیرودینامیکی بوسیله نیروی برشی بین لایه های سیال ایجاد می گردد . صدای
تولید شده آیرودینامیکی در یک موتور جت به دو صورت ایجاد می شود :
الف ) صدای تیغه ب )صدای جت .
ضمنا اگر موتور هواپیما نیز خاموش باشد و هواپیما در حالت گلاید کردن باشد ،
بوسیله بدنه هواپیما صدا تولید خواهد شد .