آشنایی با موتور Lycoming R-7755 بزرگترین موتور پیستونی دنیا
Lycoming R-7755 بزرگترین موتور پیستونی ای است که برای هواپیماها ساخته شده است. این موتور دارای 36 سیلندر با حجم 7750 اینچ مکعب (127 لیتر) و قدرتی حدود 5000 اسب بخار می باشد. این موتور به منطور استفاده در بمب افکن Convair B-36 طراحی و ساخته شد. تا سال 1946 که سال پایانی این پروژه بود فقط دو نمونه از این موتور ساخته شد.
<!--[if !vml]-->شرکت Lycoming در آن سال ها در طراحی و ساخت موتورهای پرقدرت
به توفیق آنچنانی نرسیده بود. آنها ورود به عرصه موتورهای عظیم الجثه (Hyper Engines) را با ساخت موتور O-1230 شروع کردند. O-1230
قدرتی حدود 1200 اسب بخار داشت اما این قدرت نیازهای هواپیماهای آن زمان را ارضا
نمی کرد و نیاز به قدرت های بالاتر احساس می شد. Lycoming با ادغام کردن دو
موتور O-1230 و تولید یک موتور H-type با
نام H-2470 توانست یک قدم جلوتر گام بگذارد. این موتور در
هواپیمای Vultee XP-54 به
کار گرفته شد. با پایان ساخت این هواپیما، ساخت موتور H-2470 هم متوقف شد.
مدتی بعد Lycoming
تصمیم به ساخت بزرگترین موتور دنیا گرفت. در تابستان 1943 آنها با تشکیل یک تیم
تحت سرپرستی Engineering Clarence
Wiegman در مقر اصلی خود یعنی کارخانه Williamsport کار خود را شروع کردند.
در طراحی نهایی به این نتیجه رسیده شد که یک موتور ستاره ای 4 ردیفه با 9 سیلندر
در هر ردیف ساخته شود. بر خلاف سایر موتورهای ستاره ای که به وسیله هوا خنک می
شدند، R-7755 به
وسیله آب خنک کاری را انجام می داد. از نظر ظاهری R-7755 شبیه به موتور Junkers
Jumo 222 بود، اما Junkers
Jumo یک موتور V-type
بود.
R-7755 حدود 10 پا (3 متر) طول داشت. قطر آن چیزی
حدود 5 پا (1.5 متر) بود. وزنی حدود 6050 پوند (2740 کیلوگرم) نیز داشت. حداکثر
قدرت موتور 5000 اسب بخار در دور موتور 2600 rpm بود.
در این موتور از سیستم Overhead Camshaft
استفاده می شد. سوپاپ ها نیز از نوع Poppet
Valve بودند. سیستم Camshaft در
این موتور دارای دو ردیف Cam
بود، یکی برای حالت Full takeoff
power و دیگری برای حالت کروز که خلبان می توانست بین این دو حالت سوییچ
کند. در طراحی موتور تعدادی از متعلقات (Accessories)
در جلوی Camshaft
نصب می شدند که از آن جمله می توان به دو Magneto و
چهار Distributor اشاره کرد. از Camshaft هفتم که در جلوی موتور قرار داشت برای سیستم
روغن Reduction Gear (گیربکس کاهنده دور ملخ) استفاده می شد.
مدل اولیه یعنی XR-7755-1
فقط دارای یک Shaft
خروجی بود و تنها یک ملخ را می توانست بچرخاند. استفاده از یک ملخ باعث می شود که
برای ایجاد تراست بیشتر سایز ملخ بزرگ شود که مشکلات فراوانی را به همراه دارد و
عملا ساخت آن ممکن نیست. به منظور رفع این مشکل، تصمیم گرفته شد تا مدل XR-7755-3 ساخته شود. این مدل دارای دو Shaft خروجی بود که می توانست دو ملخ را بر خلاف جهت هم (Contra-Rotating Props) بچرخاند. ضمنا Reduction Gear در این سری دو حالت داشت که می توان با توجه
به شرایط گوناگون بین این دو حالت سوییچ کرد. در سری نهایی این موتور یعنی XR-7755-5 تنها یک تغییر انجام شد و سیستم انژکتور
جایگزین کاربراتور شد.
در سال 1944 در اولین تستی که بر روی XR-7755-3
انجام شد گرچه قدرت 5000 اسب بخار ثبت شد اما مشکلاتی نیز در موتور دیده شد. طبق
قرار داد پس از رفع یک سری مشکلات، نمونه دوم در سال 1946 برای USAAF (United States Army Air Forces) آماده شد. اما در همین زمان بود که نیروی
هوایی رویکرد خود را به سمت موتورهای جت تغییر داد و این آب سردی بود بر پیکر Lycoming !