X
تبلیغات
رایتل

Aviation Technology

تکنولوژی هوایی

بزرگترین موتور پیستونی دنیا

آشنایی با موتور Lycoming R-7755 بزرگترین موتور پیستونی دنیا

Lycoming R-7755 بزرگترین موتور پیستونی ای است که برای هواپیماها ساخته شده است. این موتور دارای 36 سیلندر با حجم 7750 اینچ مکعب (127 لیتر) و قدرتی حدود 5000 اسب بخار می باشد. این موتور به منطور استفاده در بمب افکن Convair B-36 طراحی و ساخته شد. تا سال 1946 که سال پایانی این پروژه بود فقط دو نمونه از این موتور ساخته شد.

<!--[if !vml]-->شرکت Lycoming در آن سال ها در طراحی و ساخت موتورهای پرقدرت به توفیق آنچنانی نرسیده بود. آنها ورود به عرصه موتورهای عظیم الجثه (Hyper Engines) را با ساخت موتور O-1230 شروع کردند. O-1230 قدرتی حدود 1200 اسب بخار داشت اما این قدرت نیازهای هواپیماهای آن زمان را ارضا نمی کرد و نیاز به قدرت های بالاتر احساس می شد. Lycoming با ادغام کردن دو موتور       O-1230 و تولید یک موتور H-type با نام H-2470 توانست یک قدم جلوتر گام بگذارد. این موتور در هواپیمای Vultee XP-54 به کار گرفته شد. با پایان ساخت این هواپیما، ساخت موتور H-2470 هم متوقف شد.

مدتی بعد
Lycoming تصمیم به ساخت بزرگترین موتور دنیا گرفت. در تابستان 1943 آنها با تشکیل یک تیم تحت سرپرستی Engineering Clarence Wiegman در مقر اصلی خود یعنی کارخانه Williamsport
کار خود را شروع کردند.

در طراحی نهایی به این نتیجه رسیده شد که یک موتور ستاره ای 4 ردیفه با 9 سیلندر در هر ردیف ساخته شود. بر خلاف سایر موتورهای ستاره ای که به وسیله هوا خنک می شدند،
R-7755 به وسیله آب خنک کاری را انجام می داد. از نظر ظاهری R-7755 شبیه به موتور Junkers Jumo 222 بود، اما Junkers Jumo یک موتور V-type
بود.
R-7755 حدود 10 پا (3 متر) طول داشت. قطر آن چیزی حدود 5 پا (1.5 متر) بود. وزنی حدود 6050 پوند (2740 کیلوگرم) نیز داشت. حداکثر قدرت موتور 5000 اسب بخار در دور موتور 2600 rpm
بود.

در این موتور از سیستم
Overhead Camshaft استفاده می شد. سوپاپ ها نیز از نوع Poppet Valve بودند. سیستم Camshaft در این موتور دارای دو ردیف Cam بود، یکی برای حالت Full takeoff power و دیگری برای حالت کروز که خلبان می توانست بین این دو حالت سوییچ کند. در طراحی موتور تعدادی از متعلقات (Accessories) در جلوی Camshaft نصب می شدند که از آن جمله می توان به دو Magneto و چهار Distributor اشاره کرد. از Camshaft هفتم که در جلوی موتور قرار داشت برای سیستم روغن Reduction Gear
(گیربکس کاهنده دور ملخ) استفاده می شد.

مدل اولیه یعنی
XR-7755-1 فقط دارای یک Shaft خروجی بود و تنها یک ملخ را می توانست بچرخاند. استفاده از یک ملخ باعث می شود که برای ایجاد تراست بیشتر سایز ملخ بزرگ شود که مشکلات فراوانی را به همراه دارد و عملا ساخت آن ممکن نیست. به منظور رفع این مشکل، تصمیم گرفته شد تا مدل XR-7755-3 ساخته شود. این مدل دارای دو Shaft خروجی بود که می توانست دو ملخ را بر خلاف جهت هم (Contra-Rotating Props) بچرخاند. ضمنا Reduction Gear در این سری دو حالت داشت که می توان با توجه به شرایط گوناگون بین این دو حالت سوییچ کرد. در سری نهایی این موتور یعنی XR-7755-5
تنها یک تغییر انجام شد و سیستم انژکتور جایگزین کاربراتور شد.

در سال 1944 در اولین تستی که بر روی
XR-7755-3 انجام شد گرچه قدرت 5000 اسب بخار ثبت شد اما مشکلاتی نیز در موتور دیده شد. طبق قرار داد پس از رفع یک سری مشکلات، نمونه دوم در سال 1946 برای USAAF (United States Army Air Forces) آماده شد. اما در همین زمان بود که نیروی هوایی رویکرد خود را به سمت موتورهای جت تغییر داد و این آب سردی بود بر پیکر Lycoming !

 


تاریخ ارسال: چهارشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:08 | نویسنده: امیر سمعیی | چاپ مطلب 0 نظر