-
بیرینگ های مغناطیسی
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:10
(چاپ شده در مجله ی پیشگامان صنعت) بیرینگ ها در هر دستگاهی که دارای اجزای گردنده هستند جهت تثبیت موقعیت و کنترل و نگهداری بار قسمت متحرک، مورد استفاده قرار میگیرند و بسته به کاربرد دارای گونه های مختلفی هستند. نسل جدیدی از این بیرینگ ها که در موتورهای توربین گازی هواپیماهای آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت بیرینگ...
-
نازل های ایروسپایک
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:09
در سال 1996، ناسا خود را متعهد ساخت تا یک وسیله ی جدید انقلابی، یعنی X-33 را ایجاد کند. جهت موفقیت، این وسیله نیاز به پیشرفهای قابل توجهی در تکنولوژی پرتاب موشک داشت. نیرو و توانایی موتورهای راکتی ایروسپایک در وفق دادن شرایط کاری مختلف است که سبب افزایش عملکرد مطلوب طراحی میشود، چون یک نازل همگرا- واگرای متغیر در این...
-
پیشرانش راکتی
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:08
در هر سیستم پیشرانشی، یک سیال موثر توسط سیستم شتاب می گیرد و واکنش این شتاب ایجاد نیرویی در سیستم است. یکی دیگر از سیستم های پیشرانش، موتورهای راکتی هستند که بیشترین کاربرد آنها در موشکهاست. یک نتیجه ی کلی معادله ی تراست نشان میدهد که مقدار تراست تولید شده به جرم جریان میانی و سرعت گازهای خروجی موتور بستگی دارد. در...
-
پیشرانش Ram jet
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:08
در اوایل دوره ی 1900 میلادی، بعضی از نظرات اولیه درباره ی رمجت ابتدا در اروپا بوجود آمد. رمجت یکی از انواع پیشرانشهای مطلوب جهت پروازهای فراصوتی است. در یک رمجت فشار بالا توسط شکست نیروی هوای بیرونی به داخل محفظه ی احتراق با استفاده از سرعت رو به جلوی وسیله تولید میشود. هوای بیرونی که به درون سیستم پیشرانش آورده میشود...
-
سیکل کاری و انواع موتورهای توربین گازی جت
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:07
بیشتر هواپیماهای مدرن امروزی جهت تولید نیروی تراست لازم برای حرکت، از موتورهای توربین گازی استفاده میکنند. اصطلاح "Gas Turbine" به عنوان یک واژه ی عمومی برای انواع موتورهای توربینی مورد استفاده قرار میگیرد و در محدوده ی موتورهای جت شامل: توربوجت، توربوفن، توربوپراپ، توربوشفت و کلیه موتورهای توربینی که با...
-
روتور و استاتور
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:06
در کل، کمپرسورهای محوری گذشته از جزئیات آنها از دو قسمت بسیار مهم و اساسی تشکیل میشوند که یکی شامل روتورها یا توربینهای گردنده است و دیگری را استاتورها تشکیل میدهند که در دید ظاهری کاملا مشابه روتورها هستند ولی تفاوتهای کاری و محاسباتی دارند. در شکل زیر مجموع کل توربینها و قسمتهای ثابت نشان داده شده است. همانطوریکه...
-
شرحی مختصر از پس سوز
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:05
برای حرکت یک هواپیما به جلو یک نیروی جلوبرنده بنام "تراست" که من بارها ازاین نام استفاده کردم باید توسط یک پیشران تولید شود. بیشتر هواپیماهای جنگنده ی مدرن از یک پس سوز در موتور خود(چه توربوجت و چه توربوفن با ضریب گذرگاهی پایین ) استفاده میکنند. اما در این پست میخواهم که مسائل اولیه ی مربوط به توربوجتهای پس...
-
استارت موتورهای جت وتوربینی
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:03
برای روشن شدن یک موتور توربینی یقینا به یک آغازگر و راه انداز نیاز میباشد همانطور که برای روشن شدن یک موتور پیستونی نیاز است. ولی بین استارت یک موتور پیستونی و یک موتور توربینی تفاوت زیادی وجود دارد که به تعدادی از آنها اشاره میکنم: یک تفاوت اساسی استارت موتورهای جت با استارت موتورهای پیستونی در این است که در موتورهای...
-
نازل موتورهای جت
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:02
همان طوری که میدانید بیشتر هواپیماهای مدرن مسافربری و جنگنده از موتورهای توربین گازی که جت نامیده میشوند به عنوان پیشران استفاده میکنند و بین این موتورهای توربین گازی تفاوت های زیادی وجود دارد ولی همه ی آنها قسمت های مشترکی دارند که تا کنون چند واحد اصلی آنها را در مطالب قبلی معرفی کردم . همه ی موتورهای توبین گازی یا...
-
کمپرسور موتورهای جت
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:01
کمپرسور واحدی در موتور جت است که هوا را فشرده میکند و آنرا به محفظه ی احتراق میفرستد.اکنون قسمت کمپرسور را به طور کامل شرح میدهم. در حالت کلی سه نوع کمپرسور در موتورهای جت استفاده میشود : 1. کمپرسور گریز از مرکز(Centrifugal) 2. کمپرسور محوری(Axial) 3. کمپرسور ترکیبی محوری-گریز از مرکز کمپرسور گریز از مرکز در این نوع...
-
مجرای ورود (inlet)
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 12:00
همه ی موتورهای جت یک قسمت ورودی برای آوردن هوای آزاد به داخل موتور دارند که ما آنرا "مجرای ورود" می نامیم. مجرای ورود قبل از کمپرسور قرار میگیرد و تاثیر به سزایی در میزان تراست خالص موتور دارد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده مجرای ورودی در شکلها و اندازه های مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگی خاصی با...
-
مختصری درباره ی جت
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 11:59
موتور جت با بیانی ساده همان طور که در قسمت تاریخچه ذکر کردم موتورهای جت دارای قطعات گردان زیرشاخه ی موتورهای توربینی محسوب میشوند و از مکانیزم آن بهره میبرند. ابتدا رفع ابهام کنم از دلیل اینکه, به موتورهای توربینی ,موتور توربین گازی گفته میشود فقط و فقط بخاطر این است که این نوع موتورها از انبساط گازها نیرو میگیرند نه...
-
تاریخچه خودروهای بنزین سوز
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 11:45
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 اولین وسیله نقلیه جاده ای که انرژی اش به وسیله موتورهای بخار تأمین می شد، به وسیله نیکلاس ژوزف کاگنوت فرانسوی در سال 1769 ساخته شد. این اتومبیل به وسیله کلوب اتومبیل سلطنتی انگلیس و کلوب اتومبیل دوفرانس به عنوان اولین اتومبیل شناخته شده است. بنابراین چرا بسیاری از...
-
بزرگترین موتور پیستونی دنیا
چهارشنبه 26 اسفندماه سال 1388 11:08
آشنایی با موتور Lycoming R-7755 بزرگترین موتور پیستونی دنیا Lycoming R-7755 بزرگترین موتور پیستونی ای است که برای هواپیماها ساخته شده است. این موتور دارای 36 سیلندر با حجم 7750 اینچ مکعب (127 لیتر) و قدرتی حدود 5000 اسب بخار می باشد. این موتور به منطور استفاده در بمب افکن Convair B-36 طراحی و ساخته شد. تا سال 1946 که...
-
مکانیزم موتورهای جت
سهشنبه 25 اسفندماه سال 1388 10:37
نحوه کار کرد موتور های جت تمام موتورهای جت که توربین دارند، نوع پیشرفته تری از همان موتورهای توربین گازی هستند که در زمان های دورتر استفاده می شده است . ش ▪ پالس جت Pulse Jet ▪ پرشر جت Pressure Jet ▪ رم جت Ram Jet ▪ سکرام جت Scram Jet در حقیقت، تمام موتورهای جت که توربین دارند، نوع پیشرفته تری از همان موتورهای توریبن...